Microgreens – lístky mladé zeleniny jsou bohatým zdrojem živin

Microgreens – lístky mladé zeleniny jsou bohatým zdrojem živin

Microgreens získávají na popularitě již od 80. let 20. století. Hovoříme-li o microgreens, myslíme tím vlastně mladé rostlinky, které mají výšku od 2,5 cca do 7,5 cm. Jsou aromatické chuti a mají významný obsah živin, na talíři mohou hýřit různými barvami a v různých strukturách. Pozor, nejedná se však o klíčky, ty totiž na rozdíl od microgreens nemají listy. Klíčky mají na rozdíl od microgreens také mnohem kratší růstový cyklus 2-7 dní, zatímco microgreens se sklízejí obvykle 7-21 dnů po klíčení (tehdy, když se objeví první skutečné listy rostliny).

I když máte v bytě málo prostoru microgreens můžete pěstovat také, nepotřebují mnoho místa. Konzumací microgreens snižujete riziko mnoha nemocí - je to díky vysokému obsahu vitamínů, minerálů a užitečných rostlinných sloučenin. Obsahují podobné a často větší množství těchto živin, než jejich dospělé exempláře (jsou např. bohatým zdrojem polyfenolů, což je skupina antioxidantů, které spojujeme s nižším rizikem vzniku srdečních onemocnění, mohou být spojeny s nižším rizikem vzniku Alzheimerovy choroby, ovlivňují diabetes - mohou pomoci snížit typ stresu, který může zabránit tomu, aby se cukr řádně dostal do buněk; strava bohatá na antioxidanty je spojována se sníženým rizikem vzniku některých typů rakoviny).

Nejoblíbenějšímu druhy pro pěstování microgreens jsou:

  • květák, brokolice, zelí, řeřicha, ředkvička, rukola,
  • salát, čekanka, červená salátová čekanka,
  • kopr, mrkev, fenykl, celer,
  • česnek, cibule, pór,
  • amarant, řepa, špenát,
  • meloun, okurka, dýně,
  • rýže, oves, pšenice, kukuřice a ječmen,
  • cizrna, fazole, čočka.

Pěstování je velmi snadné - microgreens nevyžadují žádné speciální vybavení ani velké množství času, můžete je pěstovat celoročně, a to jak uvnitř, tak i venku.

Potřebujete:

  • semena dobré kvality.
  • nádobu naplněnou půdou nebo domácím kompostem (popřípadě speciální podložku pro pěstování microgreens).
  • správné osvětlení – dostatek slunečního světla (v zimě dost obtížně splnitelné), nebo UV osvětlení (ideálně po dobu 12 až 16 hodin denně).
Napsáno dne: 2018-12-17 Zelenina 290
Štítek: Zelenina

Související články

Křen pomůže nejen při nachlazení

Zimu bez křenu si naše prababičky nedovedly představit

Začněte s prvními výsevy zeleniny i květin

U lednových výsevů dávejte pozor na nedostatek světla

Vlastní čerstvý salátek je...

Chutné, křehké listy, vypěstované bez chemických postřiků a nadbytku hnojiv

Je tady čas tykví

S přicházejícím podzimem je jen málokterá zelenina spjata více než tykve.

Zelené hnojení - prastarý způsob...

Rostlin vhodných pro zelené hnojení je poměrně mnoho.

Sklidili jste první zeleninu a záhony...

Jaké druhy zeleniny vysadit nebo zasít v červenci?

Jak si zajistit bohatou úrodu? Zalévat a hnojit.

Bez toho bychom se velké úrody nedočkali

Vypěstujte si cukrový meloun. I na české zahradě je to možné.

Léta jsou stále teplejší, zkuste si vypěstovat vlastní cukrové melouny.

Menu