Křen pomůže nejen při nachlazení

Křen pomůže nejen při nachlazení

Křen pomůže nejen při nachlazení

Zimu bez křenu si naše prababičky nedovedly představit - zahřeje, posílí a odežene bacily. Křen uleví ztuhlým svalům, ozdraví mikroflóru a je nápomocný i při nachlazení. Kromě svých blahodárných účinků na organizmus je jedinečná i jeho pikantní chuť.

Na vitamín C není chudší, nežli citróny, což věděli už starověcí námořníci, kteří si ho brali na dlouhé plavby jako lék proti kurdějím. Vitamín C si uchovává ještě dlouho po sklizni. Obsahuje však také vitaminy ze skupiny B a hodně cenných minerálů, jako je draslík, fosfor, vápník, železo. Štiplavou chuť mu dodávají sirné silice, díky kterým působí proti nežádoucím bakteriím, posiluje a pročišťuje celé tělo, optimalizuje trávení a ozdravuje střevní mikrofloru.

Sirup nebo obklady?
Při strouhání křenu se uvolňují látky s dezinfekčním, „antibiotickým“ působením. Z čerstvého křenu lze sirup připravit snadno: nahrubo nastrouhaný či na kolečka nakrájený křen prosypete cukrem, za několik hodin pustí křen léčivou šťávu (podobně jako cibule). O něco zdravější variantou je jemně nastrouhaný křen smíchaný s medem. Skvělou přírodní medicínou je i lžička samotného čerstvého křenu. Sirup je skvělým pomocníkem při chřipce, bronchitidě a kašli, neboť uvolňuje zahlenění, potlačuje množení bakterií a virů a prohřívá organismus. Dlouhodobé užívání velkého množství křenu vhodné není - může pak dráždit ledviny i žaludek (proto není vhodný ani při žaludečních vředech).

Křen prohřeje nejen zevnitř, ale i zvenku – lze ho využít při křenových obkladech – jemně nastrouhaný křen se vloží mezi dvě plátýnka a přiloží na místo se ztuhlými svaly, trápené revmatismem, ischiasem a podobně. Místo se silně prohřeje a prokrví, může opravdu výrazně ulevit, zároveň však může podráždit citlivou kůži – snášenlivost křenu tedy nejprve otestujete malým množstvím a postupně pak prodlužujte čas, po který je přiložený.

Své léčivé účinky neztrácí ani kuchyňskou úpravou. Jemně nastrouhaný křen smíchaný s jablkem nebo hořčicí je stejně prospěšný jako v sirupu, je výtečnou přílohou k masu všeho druhu včetně ryb a také k vařeným vejcím. Jablečný křen se náramně hodí k tučným pokrmům, kde oceníte příznivý vliv křenu na trávení. Výborný je také do omáček, ovšem přidávat by se měl až na konci vaření, jinak přijde i o část své chuti a léčivých účinků.

Jak křen uchovat co nejdéle? Jestliže je zima mírná, lze křen ponechat v půdě a sklízet kdykoli je potřeba. Jestliže napadne metr sněhu, křen budete hledat těžko, osvědčeným způsobem uchování je uložení v mírně vlhkém písku v chladném sklepě, alternativou může být uložení celých, dokonale omytých kořenů do vinného octa, který potom, mírně ochucený, můžete rovněž využít.

Napsáno dne: 2019-02-11 Zelenina 482
Štítek: Zelenina

Související články

Aby papriky bohatě plodily…

Paprika má ráda dobře vyhnojené záhony

Sklízíte plody své práce a...

Mezi nejvděčnější rychle rostoucí kořenovou zeleninu patří bezesporu ředkvičky

Okurky jsou zdravé, co dělat pokud se Vám jejich pěstování nedaří?

Okurky jsou původně tropickými liánami, které milují vyšší teploty.

Jak na správnou výsadbu rajčat?

Sazenice jsou základem úspěchu

Začněte s prvními výsevy zeleniny i květin

U lednových výsevů dávejte pozor na nedostatek světla

Vlastní čerstvý salátek je...

Chutné, křehké listy, vypěstované bez chemických postřiků a nadbytku hnojiv

Menu